keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Lääkärien palloteltavana


Toukokuu meni kipujen siivittämänä ja mielessä ei ollut kuin selvitä päivästä. Työkokeilussa kivut lisääntyivät ja kun jäin taas kotiin eivät ne niin vain hellittäneetkään. Kipuja oli paljon ja kun kuukausi menee, ettei ole nukkunut kunnolla, niin näkyyhän se. Se näkyy ihmissuhteissa, arjen askareissa ja mielialassa.

Mieli alhaalla ja tuskastunut näihin kipuihin hakeuduin taas kerran terveyskeskuksen päivystykseen. Ajattelin, että jos jotain helpotusta saisin, jos jotain järkeä tähän tulisi.  Minut vastaan otti mieslääkäri, jota en ollut aikaisemmin tavannut, vaikka minulla käyntejä on paljon terveyskeskuksessa.
Lääkäri kysyi miksi olin hakeutunut vastaanotolle ja vastasin, että selkähän se taas on kipeä sekä toinen olkapää myös. Siihen lääkäri, että olinko loukannut olkapääni jossain? Vastasin, että etten ollut. Hän kysyi olenko kaatunut tai lyönyt olkapääni? Totesin taas että en ole. Tähän lääkäri totesi ettei olkapää itsestään voi kipeäksi tulla. Sanoin että olkapäähän on kerran jo kortisonia laitettu, mutta nyt taas äitynyt kipeäksi ja särkemään. Lääkäri teki muutaman testin ja totesi vain että jotenkin sinun on täytynyt se loukata. Hämmennyin, en todellakaan tiedä miksi ja mistä on tullut kipeäksi.

Lääkäri tutki hieman minua ja kiinnitti huomion norspan-laastariini.  Hieman kiukkuisella äänellä hän tivasi minulta kuka on määrännyt ja koska laastarin minulle. Eri lääkäreitä matkanvarrella on riittänyt, joten enhän minä muista kuka laastarin on määrännyt. Tämä lääkäri kyseenalaisti kovasti kyseisen lääkkeen ja kysyi minulta onko seuraavaksi morfiinin aika?

Tässä vaiheessa olin jo itkuun purskahtamisillani, koska olin tullut hakemaan apua koviin kipuihin ja helpotusta yöuniin, niin minua vain syyllistetään. Aivan kuin tahallani söisin näitä lääkkeitä, aivan kuin tämä kaikki olisi minun vikani. Tai onhan tämä minun vikani, minun vartaloni tämä on ja minun tuntemukseni. Mutta kun en voi omia tuntemuksiani muuksi muuttaa, enkä voi itse itselleni tutkimuksia yms. määrätä.

Seuraavaksi lääkäri huomautti mustelmasta. Mistä mustelma on tullut? Olin ihmeissäni, mikä mustelma, missä? En edes tiennyt että minulla on kädessä mustelma, joten totesin että en tiedä mistä on tullut. Minulle nyt tulee mustelmia melko helposti, eikä joka kolausta muista. (Kotona tutkin kättäni ja löysin noin 1 € kolikon kokoisen mustelman toisesta käsivarresta). Lääkäri oli sitä mieltä taas etteivät mustelmat niin vain tule. Tämä oli minulle jo liikaa. Tuntui kuin päälle olisi laskettu vuori. Kyyneleet tulivat, vaikka kuinka yritin taistella vastaan.

Lääkäri kysyi mitä haluaisin hänen tekevän? Toiveenani oli nukkua, nukkua edes yhden yön kunnolla. Hän sanoi, ettei voi parantaa ja ihmeitä tehdä, että minun täytyy liikkua vedessä. Enhän minä mitään ihme parantumista odota, tiedän että itse minun täytyy asian eteen tehdä paljon, mutta kuin kivuiltani nyt en jaksa. Kerroin kyllä että yritän käydä päivittäin kävelyllä ja muutonkin kuntoilla. Mutta lääkärin mielestä vain vedessä tapahtuva kuntoilu on oikea tapa.
Toimenpiteiksi määrättiin norspan pois, tilalle pelkkä tulehduskipulääke, kipu pistokset muutaman päivän ajaksi, hermokipulääke  ja lihasrelaksantteja.

Seuraava yö oli kauhea, tuntui kuin jalkoja revittäisiin irti.

Yöllä kivuissa kävi monia ajatuksia mielessä. Tilaanko ambulanssin vai vedänkö lääkekaapista löytämäni lääkkeet kaikki naamaani?
Selvisin kuitenkin aamuun asti ja tilasin uuden ajan lääkärille.
Vastassa oli taas eri lääkäri. Tämä lääkäri totesi, että minun sairaudesta on niin paljon välilehtiä ja tietoja, ettei hänellä ollut aikaa lukea niitä. Sanoi, ettei voi auttaa muutoin kuin lisäämällä kipulääkitystä. Niinpä norspan takasin, hermokipulääkkeen annoksen nostaminen, tulehduskipulääke ja tramal lisäksi. 

Mitä tästä taas opin? Ihan turha mennä lääkäriin, lääkäriin menen vasta kun kivut ovat niin kovat, että vaihtoehtoja ei ole olemassa muuta kuin hypätä katolta alas. Olen joutunut sellaiseen oravanpyörään, lääkäreitä vaihtuu ja kukaan ei enää jaksa paneutua asioihin kunnolla. Jokainen kipu on selkäni syytä, jopa olkapää kipu ja tämä kamala polvien ja nivelten särky.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti